| ||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
DYSPOZYCJA ORGANÓW BAZYLIKI KATEDRALNEJ |
| I M. | II M. (Schwell.) | III M. (Schwell.) | Pedal |
| Principal 16' Bourdon 16' Principal 8' Schalmei 8' Gemshorn 8' Rohrflöte 8' Flauto trav. 8' Nassard 5 1/3' Octave 4' Spitzflöte 4' Quinte 2 2/3' Superoctave 2' Nachthorn 2' Terz 1 3/5' Sifflöte 1' Cornett 5 fach Scharff 5 fach Cymbel 5 fach Trompete 8' II-I Super II-I Super III-I | Liebl.Gedackt 16' Gamba 16' Principal amabile 8' Gedackt 8' Fugara 8' Quintatön 8' Salicional 8' Octave 4' Rohrflöte 4' Gemshornq. 2 2/3' Superoctave 2' Blockflöte 2' Terzflöte 1 3/5' Quinte 1 1/3' Sesquialter 2 fach Piffaro 2 fach Progr. harm. 3-5 fach Mixtur 4 fach English Horn 8' III-II Super III-II Tremulant | Quintatön 16' Praestant 8' Viola di Gamba 8' Konzertflöte 8' Liebl. Gedackt 8' Aeoline 8' Vox Coelestis 8' Octave 4' Rohrflöte 4' Viola d'amour 4' Nassard 2 2/3' Decima quinta 2' Quinte 1 1/3' Rauschquinte 2 fach Progr. harm. 2-4 fach Hautbois 8' Vox angelica 8' Tremulant | Subbass 32' Principal 16' Violone 16' Subbass 16' Salicional 16' Nassard 10 2/3' Principal 8' Violon 8' Bassflöte 8' Terz 6 2/5' Octave 4' Flauto minor 4' Mixtur 5 fach Posaune 32' Posaune 16' Trompete 8' Cornett 4' I-P II-P III-P |
| I M. | II M. (Schwell.) |
| Principal 16' Bourdon 16' Principal 8' Schalmei 8' Gemshorn 8' Rohrflöte 8' Flauto trav. 8' Nassard 5 1/3' Octave 4' Spitzflöte 4' Quinte 2 2/3' Superoctave 2' Nachthorn 2' Terz 1 3/5' Sifflöte 1' Cornett 5 fach Scharff 5 fach Cymbel 5 fach Trompete 8' II-I Super II-I Super III-I | Liebl.Gedackt 16' Gamba 16' Principal amabile 8' Gedackt 8' Fugara 8' Quintatön 8' Salicional 8' Octave 4' Rohrflöte 4' Gemshornq. 2 2/3' Superoctave 2' Blockflöte 2' Terzflöte 1 3/5' Quinte 1 1/3' Sesquialter 2 fach Piffaro 2 fach Progr. harm. 3-5 fach Mixtur 4 fach English Horn 8' III-II Super III-II Tremulant |
| III M. (Schwell.) | Pedal |
| Quintatön 16' Praestant 8' Viola di Gamba 8' Konzertflöte 8' Liebl. Gedackt 8' Aeoline 8' Vox Coelestis 8' Octave 4' Rohrflöte 4' Viola d'amour 4' Nassard 2 2/3' Decima quinta 2' Quinte 1 1/3' Rauschquinte 2 fach Progr. harm. 2-4 fach Hautbois 8' Vox angelica 8' Tremulant | Subbass 32' Principal 16' Violone 16' Subbass 16' Salicional 16' Nassard 10 2/3' Principal 8' Violon 8' Bassflöte 8' Terz 6 2/5' Octave 4' Flauto minor 4' Mixtur 5 fach Posaune 32' Posaune 16' Trompete 8' Cornett 4' I-P II-P III-P |
| 72 głosy | traktura elektromagnetyczna | 2048 wolnych kombinacji |
| 72 voices | electromagnetic tracture | 2048 free combinations |
| 72 Stimmen | elektromagnetische Traktur | 2048 freie Kombinationen |
| 72 głosy, traktura elektromagnetyczna | 2048 wolnych kombinacji |
| 72 voices, electromagnetic tracture | 2048 free combinations |
| 72 Stimmen, elektromagnetische Traktur | 2048 freie Kombinationen |

rgany główne bazyliki to instrument romantyczny. Zbudowany w latach 1844-1845 przez berlińskiego organmistrza Carla Augusta Buchholza. Była to jego największa w życiu praca. Autorem neogotyckiej oprawy instrumentu był Wallbaum z Nowego Portu. Liczący w początkowym okresie 55 głosów instrument, dziś po kilku przebudowach (m.in. 1908r. -Bruno Goebel z Królewca, 1998r. -Marek Cepka z Wronek), posiada 72 głosy rozmieszczone na trzech manuałach ręcznych i klawiaturze nożnej. Obecnie należy do grupy największych tego typu w kraju, a sam jest największym w Diecezji Pelplińskiej i regionie kociewskim.